Πασατέμπος

Ιστορία για να… περνά η ώρα – Σχόλια και παρατηρήσεις στο athinaios@live.com

Η μάχη της Απογευματινής με τα Νέα για τις Μικρές Αγγελίες

Εν αρχή ήν η Εστία, η εφημερίδα που φιλοξενούσε αγγελίες πάσης φύσεως. Από το «ο κύριος Ταδόπουλος δεν εορτάζει…» έως «πωλείται ραπτομηχανή σε αρίστη κατάσταση». Όλες αυτές οι αγγελίες μπορεί να… έπιαναν χώρο, αλλά έδιναν χρήμα και μάλιστα… ζεστό στις εφημερίδες που τις φιλοξενούσαν. Από τις αρχές της δεκαετίας του ’50 «Τα Νέα» αρχίζουν να «κλέβουν» από την Εστία τις αγγελίες. Και το 1953 καθιερώνονται οι αγγελίες – εξπρές.

Ήταν ιδέα του Χρήστου Πασαλάρη που γράφει στο βιβλίο του για τους «βαρώνους των media»

Η ιδέα απέδωσε. Δείτε το χώρο που κέρδιζε η εφημερίδα. Αριστερά αγγελίες των αρχών του 1953 και δεξιά τρεις αγγελίες του 1954 πιάνουν τον ίδιο χώρο που έπιανε μία!

Τον Απρίλιο του 1953 η εφημερίδα με 14.314 φύλλα πανελλαδική κυκλοφορία αντιπροσώπευε το  8,34% του αναγνωστικού κοινού και βρισκόταν στην 5η θέση των απογευματινών εφημερίδων. Δεκαεπτά μήνες αργότερα, το Νοέμβριο του 1954 βρισκόταν στη 2η θέση, πουλούσε 22.121 φύλλα κι είχε μερίδιο αγοράς 16,28%!

Τα λεφτά ήταν πολλά κι όσο αυξανόταν ο πληθυσμός της πρωτεύουσας τόσο περισσότερες «μικρές αγγελίες» έπρεπε να φιλοξενήσουν «Τα Νέα» που από τους αντιπάλους τους χαρακτηριζόντουσαν ως «η εφημερίδα των μικρών αγγελιών», αλλά όλοι ζήλευαν την κυκλοφορία, ειδικά στην περιοχή της πρωτεύουσας. Με τα χρήματα αυτά η εφημερίδα μπορούσε να κάνει εξορμήσεις, να βελτιώνεται.

Το 1976 ο Χρήστος Πασαλάρης είναι στην «Απογευματινή». Ουσιαστικά στήνει μια νέα εφημερίδα, αφού ένα χρόνο νωρίτερα ο Αλέκος Φιλιππόπουλος με μεγάλο μέρος των συντακτών δημιουργούν την «Ελευθεροτυπία» που στέκεται αριστερότερα των Νέων. Η «Απογευματινή» γίνεται «λαϊκή εφημερίδα», παραμερίζει όσο μπορεί τα πολιτικά και βλέπει το δελτίο της να ανεβαίνει.

Το δελτίο κυκλοφορίας τον Φεβρουάριο του 1976 δίνει:

ΝΕΑ,  190.965 φύλλα, δηλαδή 33,65% της αγοράς και πρώτη θέση

Απογευματινή,  149.788, δηλαδή 26,39% της αγοράς και δεύτερη θέση

Τον Μάρτιο η κατάσταση αλλάζει. Ο Πασαλάρης αποφασίζει να χτυπήσει τον αντίπαλο εκεί που… πονά, στις Μικρές Αγγελίες. O Κώστας Κοχλακίδης της διαφημιστικής εταιρείας «Γνώμη» ετοιμάζει μεγάλη καμπάνια. Σύνθημα «Μικρές Αγγελίες, μεγάλες ευκαιρίες». Για να δελεαστεί το κοινό καθιερώνει και δώρα για όσους προτιμήσουν την Απογευματινή. Οι αγγελίες είναι 25% φθηνότερες (κοστίζουν 150 δρχ, αντί 200 που ήταν η τιμή στον ανταγωνισμό), δημοσιεύονταν την επόμενη μέρα εάν τις έδινες μέχρι τις δύο το μεσημέρι, είχαν καλή ταξινόμηση και ειδικά για τον πρώτο καιρό:

*Με κάθε δημοσίευση δίνονταν άλλες δύο δωρεάν,

*Οι γυναίκες είχαν έκπτωση 50%

*Τρεις τυχεροί κέρδιζαν από μια τηλεόραση, ένα αεροπορικό εισιτήριο για το Παρίσι και μια ετήσια συνδρομή της Απογευματινής

Κι ακόμη το «ζητώ εργασία» ήταν δωρεάν!

Τον πρώτο μήνα της εφαρμογής του μέτρου, τον Μάριο του 1976 η εφημερίδα αύξησε κατά 5.000 την κυκλοφορίας της, αλλά απογείωσε τα έσοδά της.

Το έντυπωο που μπορούσε να συμπληρώσει κάποιος και να στέιλει από απόσταση την Αγγλία του

Χρειάστηκε να περάσει χρόνος για να υπάρξει απάντηση από την πλευρά του ΔΟΛ ο οποίος δημιούργησε κέντρα Μικρών Αγγελιών σε πολυσύχναστες περιοχές της Αθήνας.

Από την ομογάλακτη Ακρόπολη τα αποτελέσματα της έρευνας της Nielsen

Η απάντηση της «Ελευθεροτυπίας» ήρθε καθυστερημένα, αλλά δυναμικά. Ήταν το έντυπο «Χρυσή Ευκαιρία» που κυκλοφορούσε αυτόνομο. Εκεί σιγά σιγά συγκεντρώθηκαν οι Μικρές Αγγελίες. Το διαδίκτυο έδωσε τη χαριστική βολή σε όλη την ιστορία που χάριζε ρευστότητα στις εφημερίδες.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: