Πασατέμπος

Ιστορία για να… περνά η ώρα – Σχόλια και παρατηρήσεις στο athinaios@live.com

Η «Έλλη» βυθίζεται…

η ιταλική τορπίλη Bυθίζει το Ελλη
Φωτογραφία ντοκουμέντο από το ιταλικό υποβρύχιο την ώρα που χτυπά την Ελλη
Ο κυβερνήτης της Έλλης, Αγγελος Χατζόπουλος
Ο κυβερνήτης της Έλλης, Αγγελος Χατζόπουλος

Τήνος. 15η Αυγούστου. Ώρα 8 το πρωί. Ο κόσμος είχε συρρεύσει στο λιμάνι για να παρακολουθήσει την περιφορά της εικόνας της Παναγίας. Μέσα στο «Έλλη», πολεμικό που βρίσκεται εκεί, οι 40 άνδρες του αγήματος φροντίζουν τις τελευταίες λεπτομέρειες της εμφάνισής τους. Οι υπόλοιποι έχουν αρχίσει τη… φασίνα. Έπρεπε επάνω στο πλοίο να λάμπουν όλα.
Οι δείκτες των ρολογιών δεν προλαβαίνουν να δείξουν 8.30 όταν το «Έλλη» τραντάζεται. Ακούγεται ένας υπόκωφος θόρυβος. Το πλοίο ανασηκώνεται πάνω από τη θάλασσα με αλλεπάλληλες παλινδρομικές κινήσεις και φοβερούς τριγμούς κάθεται πάλι στα νερά. Όσοι είναι στο κατάστρωμα τινάζονται πιο πέρα ή πέφτουν στη θάλασσα. Οι πιο άτυχοι αναπηδούν και ξαναπέφτουν, βαριά τραυματισμένοι.

Η τορπίλη, η μία από τις τρεις που έριξε το Ιταλικό υποβρύχιο «Ντελφίνο» βρήκε το πλοίο στη δεξιά πλευρά, στο ύψος του δεύτερου λεβητοστασίου ανάμεσα στις καπνοδόχους.. Ένα ρήγμα δέκα εκατοστών κατεβαίνει από τη κουπαστή έως τα νερά. Το καράβι αρχίζει να παίρνει κλίση 10-15 μοίρες.
Οι σημαιοφόροι Μαργαρίτης και Χορς με μπαλτάδες ανοίγουν τις πόρτες του αναρρωτηρίου για να απεγκλωβίσουν τους συναδέλφους τους.

το κατάστρωμα του πλοίου μετά την έκρηξη
Το κατάστρωμα του πλοίου μετά την έκρηξη
το ρήγμα στο δεξιό πλευρό του Έλλη
Το ρήγμα στο δεξιό πλευρό του Έλλη
ΘΡΑΥΣΜΑΤΑ ΙΤΑΛΙΚΗΣ ΤΟΡΠΙΛΗΣ
Θραύσματα από την ιταλική τορπίλη

Ο κυβερνήτης διατάσσει να διώξουν τα νερά από το πλοίο. Ο «πρώτος» του αναφέρει ότι το αντλιοστάσιο έχει καταστραφεί ολοσχερώς. Η αλυσίδα του ρίπου (ένα κομμάτι καραβόπανο που στρώνεται σε ώρα ανάγκης στο ύφαλο άνοιγμα του πλοίου) έχει κοπεί. Η επόμενη λύση είναι να κινήσουν το πλοίο και να το ρίξουν στα ρηχά. Τουλάχιστον έτσι θα το σώσουν από την ολική καταστροφή. Οι κύριοι και βοηθητικοί ατμαγωγοί έχουν κοπεί λέει ο «πρώτος». Μόνη λύση η ρυμούλκηση. Σπεύδει ο οικονομικός αξιωματικός στο λιμάνι να ζητήσει από τα ρυμουλκά να τραβήξουν το πλοίο. Όμως εκεί εξελίσσεται άλλη τραγωδία. Οι άλλες δύο τορπίλες που δεν βρήκαν το πλοίο χτύπησαν η μία στη ρίζα του δυτικού κυματοθραύστη και η άλλη 50 μέτρα δεξιότερα με αποτέλεσμα να υπάρχει ρήγμα στο μόλο γύρω στα τρία μέτρα.
Ο κόσμος τρέχει για να σωθεί. Τα επιβατικά που είναι κοντά έχουν αδειάσει τον κόσμο στο λιμάνι κι έσβησαν τις μηχανές τους. Το πλήρωμα τα έχει εγκαταλείψει. Μόνο το «Έσπερος» είναι επανδρωμένο. Πάει να βοηθήσει.
Στο «Έλλη» το πλήρωμα απομακρύνεται με βάρκες. Πρώτα επιβιβάζονται σ’ αυτές οι τραυματίες.
Δύο φορές επεχείρησε ο «Έσπερος» να ρυμουλκήσει το πλοίο. Απέτυχε. Η άγκυρα του «Έλλη» παρέμενε σφηνωμένη στο βυθό, ενώ η φωτιά είχε ήδη αρχίσει να απλώνεται. Δίνεται το σύνθημα για εγκατάλειψη. Τελευταίοι φεύγουν οι αξιωματικοί (πλωτάρχης Δούσης, υποπλοίαρχος Στεριόπουλος, ανθυποπλοίαρχοι Λεβαντίνος και Κυριαζόπουλος, σημαιοφόροι Μαργαρίτης, Χορς, Διαμαντής και τελευταίος ο κυβερνήτης πλοίαρχος Αγγελος Χατζόπουλος. Η «Έλλη» σιγά σιγά βυθίζεται.

Διαβάστε ακόμα κάνοντας κλικ πάνω στον τίτλο:

Ελληνες χτύπησαν δύο φορές την Ελλη

Πως η Ελλη δεν πήγε στην Κίνα, αλλά ήρθε στην Ελλάδα

Για 32 χρόνια οι Ιταλοί δεν ήξεραν τίποτα!

Ο χαλασμένος τηλέγραφος για τον τορπιλισμό

Μοναδικές φωτογραφίες από τον τορπιλισμό της Ελλης

Το επίσημο ανακοινωθέν της 15ης Αυγούστου

Η έκθεση του πρεσβευτή στη Ρώμη προς το Υπουργείο Εξωτερικών

Ρεπορτάζ για τους τραυματίες ναύτες του Ελλη από τον Τύπο της εποχής

Δημοσιογραφική ατυχία

Τα δύο επιβατικά

Η ανακοίνωση της 30ης Οκτωβρίου για την Ελλη

Τι πλήρωσαν οι Ιταλοί για την Έλλη

Πρωτοσέλιδα χωρίς φαντασία και σχόλια… καρμπόν νο1

Πρωτοσέλιδα χωρίς φαντασία και σχόλια… καρμπόν νο2

Μιλούν οι τραυματίες της Έλλης

Διαβάσαμε πριν γράψουμε
Μάριος Σίμψας: Ο τορπιλλισμός της «Έλλης», περιοδικό «Εικονογραφημένη Ιστορία», τ.26, Αύγουστος 1970
Περιοδικό «Ταχυδρόμος«, ο τορπιλισμός της Έλλης, 1980
Εφημερίδες της εποχής: «Εθνος«, «Η Βραδυνή«, «ΤΑ ΝΕΑ«

Σχολιάστε